Aanbevolen post

PAGANISME ZONDER POESPAS

 De roep van de oude Goden en Godinnen wordt meer en meer en steeds sterker gehoord. Er is weer ruimte om de aanwezigheid van de...

Translate this blog

woensdag 8 februari 2017

Twee soorten magie








Het lukte steeds maar niet om over totaal verschillende soorten van magie te schrijven, totdat ik in een discussie over magie terecht kwam en ik dit antwoord schreef. Er zou eigenlijk een soort van inleiding bij moeten, maar het is zo eigenlijk wel al lang genoeg. Dus ik val gewoon met de deur in huis.


Magie 

Als je magie gebruikt om actief iets aan de dagelijkse werkelijkheid te veranderen, dan houdt je jezelf vast in een beperkend denkpatroon. Je bent er dan namelijk van overtuigd dat je levensgeluk afhankelijk is van zaken die je nog moet bereiken.
Als je die ene lover nu maar had, dan zou je gelukkig kunnen zijn. Of een leuker huis, meer geld, een beter baan, etc.
Het probleem met dit soort geluk is, dat het altijd tijdelijk is. Het gewenste doel valt uiteindelijk toch altijd tegen. Je wil toch een grotere keuken, een lover die meer aandacht voor je heeft, een baan die minder stress geeft, nog meer geld, ..... Het onrustige gevoel dat het allemaal nog niet compleet is, steekt steeds de kop weer op.

Dit is eigenlijk heel logisch, want het geluk is niet universeel verbonden met het object waar je je zinnen op hebt gezet. Jij kan wel blij zijn met die nieuwe lover, maar zijn ex is dolblij van hem af te zijn! Jij bent blij met het nieuwe huis, maar de verkopers zijn blij dat het verkocht is.
De onrust en het geluksgevoel zitten allebei in jou, niet in de dingen waar je je magische pijlen op richt.
Het enige dat gebeurt is dat de onrust even wegvalt op het moment dat je krijgt wat je wilt. Dit voelt als geluk. En dit duurt niet langer dan tot de onrust, het verlangen naar nog iets anders weer opborrelt. Dan begint de hele cyclus gewoon weer opnieuw.

Waarom voelt het als geluk, als je krijgt wat je wilt?

Omdat geluk in feite de essentie is van je wezen. We kunnen dat allemaal aanvoelen als we bv tijdens een meditatie even helemaal rustig en tevreden worden. Alles valt dan even van ons af, de eindeloze stroom gedachten valt even stil en we zijn eventjes helemaal wie we echt zijn, zonder stoorzenders ... rustig, tevreden, gelukkig...
Dit zelfde gebeurt, op een ander niveau, als we iets krijgen waar we heel erg naar verlangd hebben. De stoorzender van iets willen bereiken, valt even weg en we voelen ons goed. Tot er dus weer een nieuwe stoorzender opduikt, in welke vorm dan ook.

Als je dit eenmaal echt doorhebt, dan kan je stoppen met achter wensen aan te rennen. Je bent dan gelukkig met niks, omdat je de stoorzenders die jou van je ware zelf weg houden, kunt uitschakelen.
Er zijn overal op de wereld tradities die dit onderwijzen en je kan ook overal op de wereld mensen tegenkomen die dit gewoon zelf ontdekt hebben. Zijn dit niet de mensen waar we allemaal een beetje jaloers op zijn? Vaak leven ze heel eenvoudig, in harmonie met hun omgeving en ze lijken te stralen. Is daar ook niet laatst een film over gemaakt?
Steeds dichter bij je onverstoorbare, eeuwige kern komen, noem ik persoonlijke groei.

Dan over zwarte magie

Om een vervloeking te kunnen uitvoeren is heel veel negatieve emotie nodig. In plaats van dichter bij je kern te komen, werk je jezelf daar verder vanaf, door je steeds opnieuw te focussen op je ongelukkig zijn.
Daarbij zet je niet alleen zelf stoorzenders tussen jou en je essentie die al helemaal vrij en gelukkig is. Je geeft anderen de macht om een nog veel grotere stoorzender te zijn!
Steeds opnieuw herleef je het onrecht. De dader heeft je 1 keer pijn gedaan, maar elke keer dat je er aan denk, geef je hem/haar de macht om het nog een keertje over te doen.

Je denkt misschien dat je sterk wordt van wraak nemen, maar in feite blijf je vastzitten in slachtofferschap. Je laat niet los, maar je bundelt de negativiteit. En al zou je het na de vervloeking helemaal kunnen loslaten (wat zelden het geval is) je zit dan nog steeds vast aan de gedachte dat andere mensen jou doodongelukkig kunnen maken. De kans dat zoiets opnieuw gebeurt, is na een vervloeking even groot als daarvoor.

Er zijn effectievere manieren om los te laten, waarbij je persoonlijk echt kunt groeien en steeds minder kwetsbaar wordt.


Een heel andere magie

Ik houd me niet meer bezig met de magie van het afdwingen. Er is een heel ander soort magie die alleen kan gaan stromen als je stopt met hemel en aarde te bewegen om jou je zin te geven.
Dit is de magie van afstemmen.

Hoe dichter ik bij mijn eigen kern kom, hoe meer ik besef dat mijn persoontje alleen maar een minuscuul stukje is van een immens grote puzzel. Het gaat niet om mij, maar om de rol die ik kan spelen in het grote geheel. Wat die rol is, ontvouwt zich vanzelf. Zolang ik het maar niet met mijn eigen emoties (positief of negatief) blokkeer, stroomt het leven van het ene magische voorval naar het andere.

Het hele web van bestaan is magisch! Maar dat gaat pas echt voor je leven als je de draden van dit web gewoon volgt, in plaats van ze door elkaar te willen gooien omdat je het anders wilt.
Hoe meer ik de de draden van mijn leven accepteer zoals ze zijn, hoe meer ik in contact kom met ondersteunende bronnen. Goden, Spirits, Voorouders, het hele Universum werkt gewoon mee, in plaats van tegen. Soms op een verbluffende manier.

Dit gaat niet over uiterlijkheden als een groot huis en veel geld. Het gaat zelfs niet over gezondheid. Een lijf takelt nu eenmaal af en uiteindelijk gaan we allemaal dood. Het gaat over dingen die me steeds dichter bij de essentie brengen en bij een diepe tevredenheid en welbevinden, steeds meer onafhankelijk van wat er gebeurt.

Ik kan de magie van het afstemmen iedereen aanraden :)

5 opmerkingen:

  1. Je hebt het mooi verwoord en nu ik dit gelezen heb besef ik dat je helemaal gelijk hebt!
    Ik ga er dan ook meteen mee beginnen..dank je

    BeantwoordenVerwijderen
  2. Wat fijn dat er iemand is die het snapt :)

    BeantwoordenVerwijderen
  3. Zia, zeer inspirerend om te lezen en ik kan me er helemaal in vinden wat je verwoordt. Ik snap het.
    Het geldt op alle gebieden. Ik ben soms bang niet genoeg af te stemmen en te veel te willen eisen of proberen .

    healingen/reiki behandelingen geeft is het uiterst belangrijk niet iets voor elkaar te willen

    Ik vraag me wel iets nieuws af nu ik het gelezen heb: "Steeds dichter bij je onverstoorbare, eeuwige kern komen, noem ik persoonlijke groei." Dat volg ik en is zo in mijn optiek. Alleen in mijn idee is 'volwassen worden' (kan een leven lang doorgaan) en 'meesterschap verwerven' over een bepaalde vaardigheid, zei het beeldjes maken, weven, opvoeden, vlees uitbenen. het beroep van glazenwasser op lerares uitoefene, piano spelen en noeme maar op wat je als mens zoal kunt doen - dat dat ook persoonlijke groei s, het helpt je te incarneren (in het vlees komen) het is wellicht incarneren. Ben benieuwd naar je mening.

    Nu ja, hiermee ben ik wat weg van je stelling van wat magie is. Ik kan me helemaal vinden in wat je hebt genoemd en ben blij dat er ook iemand is die het snapt. Ik ben er al veel tegen aangelopen dat mensen - zelf leraren/teachers denken dat ik met energie werk. Is helemaal niet zo. De energie werkt met mij. Ik ben vol aandacht . Afstemming kun je zeggen. En dat is het. En de grootst mogelijke magische dingen kunnen dan gebeuren.

    BeantwoordenVerwijderen
  4. Er zijn twee perspectieven van waaruit je naar het leven kunt kijken. A/ vanuit eenheidsbewustzijn en B/ vanuit de dagelijkse dualiteit.
    Mijn definitie van persoonlijke groei is vanuit eenheidsbewustzijn. Jouw definitie is vanuit de dagelijkse dualiteit. Ze zijn niet met elkaar in tegenspraak, maar vullen elkaar aan.
    Als het jouw rol in de grote puzzel van het leven is om vlees uit te benen, dan brengt het je dichter bij je kern als je met die flow mee gaat. Wil je per se iets anders doen, dan raak je verder van je kern af....

    BeantwoordenVerwijderen
  5. Eisen en proberen...

    Als je nooit iets probeert, hoe kom je er dan achter wat jouw rol in dit leven is. Zolang je je maar niet eist dat het een succes moet worden ;)

    Proberen en loslaten als het niks is, of doorgaan als het lekker loopt. Op die manier laat je het leven door je heen spelen :)

    BeantwoordenVerwijderen